Välkommen till påskbloggen! Här bloggar kyrkligt anställda och församlingsmedlemmar i påsktider. För bloggen svarar Kyrkans central för det svenska arbetet.


lördag


Påsk i antågande.
Den största högtiden.
Och den som är svårast att greppa.
På ett sätt.
Men när jag såg smältvattnet rinna och glittra i solen idag, när jag hörde dess porlande, och ett ensamt fågelkvitter i ett träd, när jag kände den ännu svala och fräscha luften, solen som lyste på snön och värmde min kind:
då anade jag nog något av den glädje vi försöker ringa in genom vårt påskfirande. (Stackars de som bor på andra halvan klotet. Fira jul i sommarhetta och påsk på hösten. Fast riktigt höst har de väl inte heller. Hur gör de?)
Men här sätter snart naturens färgfest (mest i grönt och lite tussilagogult, till en början) och kyrkoårets högdramatik under stilla veckan igång med grönskande kvistar på björkar och i palmsöndagskyrkor.
Det är bara att låta sig sakta ryckas med!

Skrev mitt eget lilla
"AGUAS DE MARÇO"
efter en sång av A C Jobim.
(kolla: http://www.youtube.com/watch?v=xRqI5R6L7ow. "É a promessa de vida no teu coração.")

Ett berg, ett fält,
en väg, en gud,
min svarta hud,
som kedars tält,
en sten, ett land,
en stjärna, sand,
en herde, får
ett barn, en tår.
En dag, en natt
och barnets skratt.
En natt, en dag,
den svage stark.
Den starke svag,
en sten, en grav,
en natt, ett ljus.
Ett gudadån,
ett sakta sus,
en kärlek
hav..


P.S. för en engelsk översättning av Jobims fina låt se http://www.brazzil.com/p08sep01.htm