Välkommen till påskbloggen! Här bloggar kyrkligt anställda och församlingsmedlemmar i påsktider. För bloggen svarar Kyrkans central för det svenska arbetet.


tisdag

Otakt


Som präst har man möjlighet att på ett väldigt konkret sätt följa med i kyrkoårets växlingar. Ändå kan jag ibland uppleva att man lever lite i otakt med kyrkoåret. När man under veckan fokuserar på föregående söndags teman i andakter och mässor jobbar man redan med inkommande söndags texter när man förbereder nästa predikan. Nu när vi firar stilla veckans firningsämnen, som till sin karaktär är stillsamma och sorgsna, är mina tankar redan på påsken och påsknattens predikan, som till sin karaktär ska vara hoppfull och sprudlande. Det är en utmaning att leva i det som är nu och inte i det som kommer snart.

Eftersom jag har haft så mycket nytta och glädje av att läsa eller lyssna till andras predikningar på nätet har jag valt att starta en blogg där jag både berättar om mina predikoförberedelser och publicerar mina predikningar. Alla idéer bjuder jag på. Om du vill följa med i mina förberedelser inför påsknatten är du välkommen att titta in på min blogg!