Det finns två olika vägar hur man kan följa Stilla Veckan. I kyrkans handbok koncentrerar men sig på torsdagens och fredagens händelser: och börja måndagen i Stilla veckan med att meditera Jesus i Getsemane.
Eller så följer man händelserna i kronologisk ordning. Då började vi igår med palmsöndag och intåget i Jerusalem. Den dagen slutade med att Jesus, efter att ha tagit en liten tempeltur, återvänder "till Betanien med de tolv eftersom det redan var sent."
På nästa dagen, måndagen, återvänder han till templet för den berömda tempelrensningen. Som ibland skildras som ett raseriutbrott, att Jesus blev så arg över missbruket av Guds hus... Och säkert blev han det. Men "rensar" han templet av en stundens ingivelse - eller är det snarare en välöverlagd protestaktion, en teckenhandling? Han var ju i templet dagen före och "hade sett på allt."! Och sedan, tillbaka i Betanien hos Marta och Maria,diskuterade de kanske halva natten igenom vad man kunde göra?
Tempelrensningen kan handla om mycket.
Den handlar om kommunikation (bön) som blir omöjlig eftersom den instrumentaliserats. Istället för öppenhet styrs den av viljan till manipulation: Guds välvilja som kan köpas med ett offer eller två.
Den handlar om bön som drunknar i tempelmaskineriets väloljade sus.
Prästerna är uppriktigt indignerade över käppen i hjulet. (Vad skulle jag tycka och göra om någon nästa söndag skulle "härja" i gudstjänsten och förbjuda oss att ta upp kollekt, t ex?). Men Jesus stör inte för störandets skull. Han tycks använda uppmärksamheten för att framföra sitt budskap och "alla människor var överväldigade av hans undervisning."
På kvällen samlas de igen i Betanien.
(Citaten ur Markus 11)