Välkommen till påskbloggen! Här bloggar kyrkligt anställda och församlingsmedlemmar i påsktider. För bloggen svarar Kyrkans central för det svenska arbetet.


måndag

Påsk annandag

Sista dagen av påskfirande innan de flesta återgår till vardagen med jobb eller studier.

Ändå tror jag att många nu känner sig utvilade efter att ha fått ha lediga dagar tillsammans med släkt och vänner. I dag firar vi hos oss inte särskilt mycket påsk mer, men äter åtminstone alla tillsammans middag. Senare ikväll skall också jag återvända till min vardag, alltså till Vasa. Det känns alltid lite vemodigt att lämna Sibbo, min familj och mina vänner. Precis på samma sätt tycker jag att det är med högtiderna påsk och jul. Man har just vant sig vid att vara ledig och att ha tid med andra och att fira en högtid man länge sett fram emot. Plötsligt är tiden slut och det är dags att återvända till vardagen som kan kännas lite grå och trist. Men jag vet redan när ja skall komma hem nästa gång, och det känns som något att se fram emot. På samma sätt vet vi att även påsken kommer nästa år, och att den kan bli precis lika bra som i år!