Välkommen till påskbloggen! Här bloggar kyrkligt anställda och församlingsmedlemmar i påsktider. För bloggen svarar Kyrkans central för det svenska arbetet.


torsdag

Matfunderingar

Jag har ett dilemma. Jag kan inte tillreda lamm. Jag har aldrig gjort det och jag vet inte hur jag ska få tag i ett sånt där trevligt litet oskyldigt ett. Som inte smakar ull. Det är ju så lätt hänt att fåret smakar ull, speciellt om det inte är ett sånt där trevligt ungt litet ett.

Ett annat dilemma, även om jag kunde tillreda en smaskig lammstek finns det ingen här hemma hos oss som uppskattar det. Mina två små tycker bättre om spenatplättar just nu. Eller pasta i någon form. Så känner jag också en som inte vill äta lammstek, för lammen är så söta. Det har jag funderat på en del.

Nej vet ni vad. Jag tänker inte ens försöka, inte i år. Jag har faktiskt redan bestämt mig. Jag såg en broiler i butiken. Jag fyller den med rosmarin och timjan. Vitlök och citron. Jag gnuggar den med havssalt. Jag tror det blir gott och tillräckligt festligt.
Nästa år kan jag börja fundera på lammet i god tid.

Pashan hoppar vi också över i år. Vi får ta memma i stället, vår goda motsvarighet till judarnas osyrade bröd. Och vi hoppas ju också att det inte skall regna hela tiden, annars kan inte påskharen hoppa in i vårt hem.