Välkommen till påskbloggen! Här bloggar kyrkligt anställda och församlingsmedlemmar i påsktider. För bloggen svarar Kyrkans central för det svenska arbetet.


fredag

Den långa fredagen


När jag var liten var jag helt säker på att långfredagen hade några extra timmar. Det var nog därför den kallades långfredag. Dagen kändes lång til och med så lång att det blev tråkigt. Dessutom kom det inget program i TV:n( eller så var det bara farmors TV som var svart) När jag sen insåg den riktiga innebörden av långfredagen så väntade jag mig att det skulle bli mörkt(kanske något åskväder) precis som det blev på Jesu tid. Inget mörker eller inga TV-program på denna långa fredag. Jag gjorde som så många i mina ålder och vände mig till påskhäxorna. Kanske de skulle ta mig med till blåkulla. Jag satt och spejade mot himlen i väntan på att häxexpressen skulle komma och ta mig med till godisparadiset. Inga häxor heller och de for ju iväg på skärtorsdagen inte den långa fredagen.

Den 1.4.1994(kl 10.00-10.50 för att vara precis) satt jag i Ekenäs kyrka på långfredagen. Det var nog säkert första gången i mitt liv jag satt i kyrkan på långfredagen och det var meningen att det skulle förbli men jag kunde inte låta bli att fasineras av Jesu liv,död och uppståndelse.


Glad påsk
Heidi